zijlstras1.reismee.nl

Puur Nederlands

Vandaag werden we wakker in ons mooie hotel. We gingen naar beneden om te ontbijten dat was erg lekker (een typische Amerikaans ontbijt). Na het ontbijt gingen we een paar fietsen huren om door de stad te toeren. Eerst fietsten we naar de brug over de river Kwae die was gebouwd door allemaal krijgsgevangenen. De spoorbrug was nog in gebruik maar er kwam maar 2 keer per dag een trein over rijden dus je kon er gewoon overheen lopen. Het was erg leuk om over de brug te lopen en mooie selfies te maken (mama had net een nieuwe selfie stick gescoord). Daarna gingen we wat drinken op een boot langs de rivier. Om half 12 kwam de eerste trein over de brug heen rijden (de trein reed maar heel erg langzaam). We hoorden hem eerst toeteren en ik rende er naar toe (de trein reed zo langzaam dat als ik aan het rennen was ik hem bij kon houden, dus ik rende er achteraan). We liepen terug naar de fietsen om naar het (goede) oorlogs museum te gaan, daar hadden ze van alles verteld over hoe de rails werd gemaakt (de rails wordt ''death railway'' genoemd omdat er 100.000 mensen dood zijn gegaan om dat spoor te maken). Het museum vertelde alles over de omstandigheden van de arbeiders en hoe ze werden behandeld. Ik kan je nu al zeggen dat de omstandigheden niet goed waren. Het eten was slecht en de arbeiders werden mishandeld (de arbeiders die pas op het laatst erbij waren gekomen moesten het hele spoor vanaf het begin aflopen en het spoor werd 413 kilometer lang!). Na het museum gingen we naar de begraafplaats waar sommige mensen die waren overleden bij het bouwen van het spoor zijn begraven. Daarna gingen we terug naar het hotel om daar even te relaxen en ons op te frissen. Papa ging ondertussen naar de kapper om zijn haar te knippen. We stapten weer op de fiets en gingen naar een bloemen markt daar heeft mama een lotusbloem en een soort armbandje van bloemetjes gekocht. We gingen verder naar de foodmarket om daar lekker even te eten. Na het eten fietsten we terug naar het hotel en schreef ik dit verhaaltje.

Groetjes

Arthur:)

Ad

Goed verrhaal over de brug. Had je de film ook al gezien?