zijlstras1.reismee.nl

Laatste dag

We hadden bedacht om vanochtend op tijd naar de Grand Palace te gaan en waren dus al voor half negen weer op straat. Maar er werd ons verteld dat het Buddha dag was vandaag (?) en het paleis gesloten vanochtend. Het was ook wel wat rustig op straat, dus het kon kloppen. Dus onze plannen omgegooid en eerst naar de IT Mall dan maar. Die ging pas om 10uur open, dus we hadden ruim tijd voor koffie en ontbijt. Om weer beetje in westerse sferen te komen, maar naar de Starbucks.

De IT mall was inderdaad groot. De jongens liepen likkebaardend rond, zoveel moois en vets. Super grote screens en game setups, super computers, mechanische toetsenborden en andere gadgets. Met zn allen met een oculus rift op een levensechte achtbaanervaring meemaken, en natuurlijk de mooiste Apple en Samsung spullen bekijken. Deze ochtend scoort bij de jongens hoog in het rijtje topattracties van de vakantie.

Vanmiddag dan naar de Grand Palace. Het lijk wel of heel China vandaag ook had besloten daarheen te gaan, zo druk was het en allemaal groepen onder leiding van een gids met vlaggetje of paraplu. Gelukkig barstte er een bui los toen we binnen waren en gingen veel mensen schuilen en hadden we nog wat vrij zicht. Het was wel heel mooi! Prachtige gebouwen, beelden en decoraties. Bijna sprookjesachtig bij tijd en wijlen. Beslist de moeite waard!

Daarna toch nog maar een keer naar Chinatown voor wat laatste snuisterijen. We trotseren nog één keer de drukte, stank en walmen van talloze tuctucs afgewisseld met heerlijke geuren van versbereid eten of specerijen. Het leeft hier wel, maar we verlangen ook wel weer een beetje naar de rust en orde van ons eigen land.

We sluiten af met een bezoek en eten op één van de rooftop bars. We kiezen voor Cloud47 en genieten van het uitzicht over Bangkok. Het is nog net licht als we aankomen en zo zien we de stad veranderen van een uitgestrekte vlakte van gebouwen tot een zee van lichtjes. Heel mooi.

Nog eenmaal met de tuctuc en dan pakken we onze rugzakken in. Morgenochtend vertrekken we naar het vliegveld, terug naar huis.